Руководство по lmms

Для обычного пользователя программы ОС Linux — тёмный лес. Тем более музыкальный софт. Да и вообще, это отдельная платформа и одинаковые продукты для Windows и Linux можно сосчитать по пальцам.
Однако, встречются такие экземплярчики как секвенсор LMMS, изначально созданный для Linux. Первый плюс в сторону этой программы — то, что она бесплатная, как и другой софт для Linux. Об остальных
возможностях речь пойдет ниже.
Первый запуск
При первом запуске, как и при всех последующих, запускается окно настроек (рис. 1).

Настроек довольно мало. В общих настройках (General settings) устанавливается буфер для звуковой платы, хотя сами настройки выхода звука выведены в отдельную подгруппу. Также удивляют настройки
как аудио (значок динамика), так и миди (значок синтезатора). В них присутствуют не стандартные windows — устройства и не asio, а какие-то свои собственные драйвера. Хотя в работе были успешно
проверены несколько звуковых плат. Был выбран интерфейс SDL, т.к. он один был доступен. Возможно, из-за этого не получалось записывать звуковые дорожки. После настроек переходим к
интерфейсу.
Интерфейс
Интерфейс очень напоминает Fruity loops (рис. 2).

Да и не удивительно, ведь разработчики включили возможность импорта файлов из Fruity loops. Цветовая гамма тоже схожая с Fruity loops, как и окна, и осциллоскоп, и панель управления, и даже
микшер. Хотя до Fruity loops она явно не дотягивает. Если окинуть взглядом всё рабочее пространство, то видно что оно состоит из следующих окон: Song editor, Beat+Bassline editor, Fx Mixer и
Controller rack. Остальные инструменты припрятаны с глаз. Каждый в отдельности разбирать не имеет смысла, но всё же.
Song editor
Это и есть основное окно программы. Его можно сравнить с Playlist в Fruity loops (рис. 3).

Как и в большинстве секвенсоров по левую сторону — типы треков, по правую — область редактирования с событиями (или «кубиками» в народе). Существует несколько типов треков — инструменты (со
значком клавиатуры синтезатора), семпл — треки (sample track), треки — паттерны (beat/bassline) и треки автоматизации (automation track). О них поговорим чуть позже. В верхней части —
транспортная панель с небогатым набором (play, stop и два типа record, хотя в моём случае ни один не заработал) и панель инструментов. На панели инструментов можно добавлять треки в проект
(кнопочки со значками «+»). Правее стоят режимы редактирования — карандашик (для создания новых событий) и рамка — для выделения и перемещения событий. Также есть масштаб и три кнопки для режима
скроллинга, зацикливания и возврата в начало после стопа. Также возле значка лупы отображается текущий масштаб, который меняется не плавно, а имеет фиксированные значения.
Как же здесь писать музыку?
Создали мы новый проект, смотрим на Song editor. Но что делать дальше? Это зависит от того что мы хотим. Например, мы хотим создать синтезаторную партию. Для этого нужно вставить какой-то
синтезатор, допустим, один из встроенных. Для этого просто выберем карандашик и создадим новое событие в треке Triple oscillator (он и будет в нашем случае синтезатором) (рис. 4).

Пока наше событие занимает только один такт. Теперь кликаем по нему 2 раза и открывается знакомое по другим секвенсорам окно piano roll для этого события (рис.5)

Теперь можно «рисовать» в нём наши ноты, пользуясь различными стандартными инструментами (ластик, карандаш, ножницы). Для тех, кто обладает миди-клавиатурой и хочет записать партию вживую, нужно
нажать кнопочку записи (красный кружочек в белом), но сначала сделать вот что. Перейти к окну Song editor и выбрать своё миди-устройство. Для этого нажимаем на кнопке в левой части дорожки,
выбираем midi и своё устройство (рис. 6).

Добавляем динамику
Ну, с piano roll-ом всё понятно. Теперь посмотрим что такое дорожка автоматизации. Как и в других редакторах, это — дорожка для изменения какого-то параметра во времени. Допустим, мы хотим
сделать изменение высоты (pitch) нашего инструмента TripleOscillator во время проигрывания. Для этого у нас в основном окне редактора должен быть установлен хотя бы один трек автоматизации
(automation track, со значком жёлтой «горки»). Потом открываем наш инструмент нажатием на нём один раз и зажав ctrl «тянем» этот контроллер на дорожку автоматизации (рис. 7)

После этого у нас появляется новое событие на дорожке автоматизации. Кликнув по нему 2 раза у нас открывается редактор автоматизации (automation editor), в котором мы «рисуем» изменения высоты
(pitch).

Кроме основного окна есть Beat+Bassline editor. Принцип в чём-то схож с Fruity loops, но возможностей явно меньше. Например, невозможно изменять высоту ноты. Он скорее больше подходит для
ударных. Итак, мы рисуем в нём пошагово ноты (рис. 8).

Как видно из рисунка, мы «рисуем» ноты для инструмента TripleOscillator, при этом выбран нулевой паттерн (beat/bassline 0). Нажимая на кнопочку Add beat/bassline (зелёный квадратик с плюсиком),
мы создаем следующий чистый паттерн (beat/bassline 1, 2 и т.д.). Последовательность их проигрывания мы выстраиваем в основном редакторе (рис. 9).

На рисунке 9 у нас 4 такта играет нулевой паттерн, 3 и 4 такты — первый и нулевой паттерн, а 5 и 6 такты — второй паттерн.
Встроенные плагины и семплы
С левого края совсем неприметно притаилась ещё одна панель с кнопочками. Здесь хранятся встроенные инструменты и семплы LMMS (рис. 10).

Первая кнопочка открывает самое интересное — браузер инструментов (Instrument plugins). Здесь расположены все встроенные инструменты (рис. 11).

Всего доступно 13 инструментов. Помимо синтезаторов здесь есть и плагины другого типа. Например, Audio file processor — это семплер, хотя и довольно примитивный. К слову, все семплы «перетянутые»
из браузера семплов, автоматически открываются в Audio file processor-е, то есть носят характер инструмента. Кроме того, есть пару инструментов для загрузки банков некоторых звуковых плат (SF2
Player для SB-совместимых, PatMan — для GUS).

Возможность запускать VST-инструменты тоже есть, правда через свой встроенный плагин VeSTige. Хотя интерфейс и не очень удобный, т.к. приходится загружать dll-файлы инструментов вручную, но
работают они довольно сносно.

Из синтезаторов хочу отметить эмуляторы старых звуковых процссоров. Так, BitInvader даёт забавный 8-битный звук, SID — эмулирует процессор компьютера Commodore 64, а PAPU вообще эмулирует звук
игровой приставки Gameboy.

Следующая кнопочка открывает браузер проектов (My Projects). Здесь собраны заводские проекты, а также созданные пользователем. Для примера работы LMMS можно зайти в каталог cool_songs и послушать
какие треки сочиняют в LMMS.

Во вкладке My Samples находятся встроенные семплы, разбитые по категориям. Ничего сверхьестественного нет, хотя вкладка Drumsynth имеет довольно неплохую библиотеку ударных тоже разбитых по
категориям. Хранятся они в формате *.ds.

Вкладка My presets открывает нам доступ к пресетам для встроенных синтезаторов. Всё разбито по инструментам. Причем, если «перетащить» пресет в окно аранжировки, то создастся новый инструмент с
этим пресетом. Довольно неплохие звуки сделали разработчики для ZynAddSubFX. Хотя, к сожалению, прослушать их можно, но при перетаскивании появляется ошибка. В результате приходится открывать
каждый эффект уже из окна самого плагина.

Две нижние вкладки My Home и Root directory вынесены, судя по всему, для заполнения пустоты. Другого применения я им не увидел.
Микшер, эффекты и сохранение
Микшер тут тоже очень напоминает Fruity loops. Доступно 4 группы (A, B, C, D) по 16 дорожек в каждой — итого 64 и мастер-дорожка (рис. 13).

Справа от регуляторов громкости для дорожек находится ячейка эффектов (Effects chain) куда мы вставляем эффекты, нажимая на Add effect. Доступно несколько десятков встроенных эффектов. Поддержки
VST и DX плагинов нет. Интересно то, что система здесь такова, что при создании нового инструмента или другой дорожки для него не создаcтся новой дорожки и его звуковой поток направляется
автоматически на общую дорожку Master. Назначать дорожку эффектов мы должны вручную. Открываем нашу дорожку в окне аранжировки. Кликаем по ней, открываются её свойства, теперь и выбираем на какой
трек в микшере будет направлен её звуковой поток (рис. 14).

На рисунке 14 мы назначили дорожку 2 в микшере для инструмента bass_hard01.

Для нашего инструмента также можно назачать эффект независимо от микшера. Для этого в её свойствах нужно открыть вкладку FX и там добавить нужные эффекты.

Сохраняются файлы в своём формате mmp или mpt. Есть возможность экспорта в wav файл или в ogg, в mp3 нет.
Заключение
На первый взгляд LMMS — хорошая звуковая студия. Особенно «подкупает» интерфейс похожий на Fruity loops. Но, к сожалению это далеко не Fruity loops. Во-первых, не понравилось то, что он довольно
глючный. То ли это сложности портирования под Windows, то ли общие недоработки — неизвестно. Хотя, в общем, создать свой трек с его помощью вполне возможно. Под конец хочу вынести вкратце плюсы и
минусы LMMS.

Плюсы:
бесплатный;
поддержка внешних миди-устройств;
своя база семплов, инструментов и эффектов;
неплохие возможности аранжировки и сведения (piano roll, многоканальный микшер с эффектами, автоматизация);
возможность использования VST-инструментов;
возможность импорта и экспорта в некоторые форматы (ogg, flp).
Минусы:
высокая загрузка ЦП и нестабильность;
нет поддержки DX и VST эффектов;
нет поддержки как ASIO, так и стандартных Windows драйверов;
невозможно экспортировать проект в миди файл.

Picture this: you’re struck by a sudden bolt of inspiration and just itching to start the music production process.

But you’re a newbie and have no idea where to start drafting your project. On top of that, it can be DIFFICULT if you don’t have the right software.

Enter your savior: LMMS, professional software that’s very beginner-friendly.

In this complete guide, we’ll show you the easy steps on how to use LMMS!

KEY TAKEAWAYS

  • LMMS is a free digital audio workstation (DAW). It works on Windows, Mac, and Linux.
  • It’s equipped with features like the Automation Editor, FX mixer, and Beat/Bassline Editor that can help you create a whole song.
  • It has a learning curve and is not as fully featured as other DAWs, but it’s enough for beginners to get the hang of making music.

How to Use LMMS Easily in 7 Steps

How to Use LMMS in 7 Steps

Below is a quick LMMS tutorial:

Basic Requirements

LMMS works on Windows, Mac, and Linux computers.

You can choose to have a MIDI controller if you’re more comfortable using an external controller, but it’s not required.

Another option is to actually use your computer keyboard as your MIDI controller!

A stable version to download is the LMMS version 1.2.0-RC7. If you’re unsure if your computer is 32 bits or 64 bits, you can just download the 32-bit version.

Here’s how to set up LMMS, so it’s ready for your first project:

  1. Download LMMS from the official website and follow the instructions.
  2. Open the software to Edit > Settings.
  3. Allow “Enable note labels in the piano roll” so you know what notes you’re using while writing music. You can change the language as well.
  4. In “Directories,” you can set up what folders LMMS will look for in your files.
  5. You can also check your Performance Settings, Audio Settings, MIDI settings, and general settings. The first two are where you can adjust your audio interface.
  6. Press OK and re-launch LMMS.

Step 1: Create the Patterns

Start a NEW PROJECT and display the Beat/Bassline Editor.

You’ll find that there’s a default Kicker track. You can remove that track to erase project presets to create your tracks from scratch.

You can also see the tempo at the top of the LMMS window.

Once that’s set, open the Song Editor to rename that first Beat/Bassline Editor track to “All Instruments” and remove other channels.

Try adding patterns (maybe one per instrument) by dragging samples from the samples tab. Some of the things you can add are drums, bass, hi-hat, and organs.

But you can toggle this according to your concept.

The Beat/Bassline Editor will have a list of all the patterns.

NOTE: The “All Instruments” pattern will serve as your first draft, where you’ll draw notes and create other tracks. This allows you to hear all the instruments simultaneously while still toggling each independently. This gives you an idea of how your music project always sounds. Once you’ve finalized everything, you can transfer the instruments to their respective patterns.

Step 2: Make the Tracks in the All Instruments Pattern

We’ll start referring to the “All Instruments” pattern as the main pattern. Now, you can start adding other instruments to the main pattern. 

You can do this by clicking on the My Samples icon (which is a music note), where you can look for samples through the different instrument folders.

For example, for organs, you’ll see “church organ” and “raver organ” as choices.

Drag and drop the samples to the main pattern on the Beat/Bassline Editor.

Step 3: Draw the Notes

The first instrument you should ideally draw notes of first is the DRUMS.

In the Beat/Bassline Editor, activate the squares where you want the drum to sound. You can keep adding more if your drum grid runs out of space.

For the bass and organs, use the piano roll.

Once you’re done working on all your virtual instruments, you can play the music from the Beat/Bassline Editor window.

Step 4: Transfer the Instruments to Their Respective Patterns

All you have to do is copy the information of each instrument from the main pattern and paste it into their respective patterns.

For instance, to copy the hi-hat information:

  1. Right-click the “Hi-Hat” grid and select “Copy.”
  2. Switch to the “Hi-Hat” pattern.
  3. Right-click the “Hi-Hat” track grid
  4. Select “Paste.”

Repeat for ALL your patterns.

Step 5: Create the Song Structure

It’s now time to use the Song Editor to create your full song!

The Song Editor has a grid where you can put the instruments’ loops that you’ve created previously. It will call the loops for every cell you activate in the grid.

You can easily add and remove instruments along the song to add more patterns and change the structure as you like.

Listen to the structure you’re making by pressing play in the Song Editor.

Step 6: Review Your Mix

Mixing is admittedly a BIG topic on its own.

But for now, you need to know that you should route each of your instruments to one of the mixer’s channels.

To do this, open the instrument and modify the FX parameter at the top of the window. 

When you’ve routed everything to their own channels, you can adjust the levels of the instruments and check them by playing the music.

However, remember to rename the channels to know what instruments they contain.

Step 7: Export to MP3

When you’re done, just go to the File menu, then export as Compressed MP3-File (or .mp3).

The file will automatically be saved in the same folder as your LMMS project file. However, you can always choose its destination folder.

A Brief Overview of LMMS

Overview of LMMS

LMMS, formerly Linux MultiMedia Studio, is a free digital audio workstation (DAW) that you can use on Linux, Windows, and Mac.

It lets you create music by allowing you to play on a MIDI keyboard, arrange samples, synthesize sounds, and more!

You can build your sounds individually before combining them and adjusting them through trackers and sequencers.

Main Features

To give you a better idea of what kind of DAW LMMS is, we’ve listed some of its great features below:

Toolbar

The toolbar is where you can find the typical shortcuts. You even get an info button where you can click on another icon that tells you what it does!

Below the File Menu is the View Menu.

The View Menu is where you can find the following:

  • Beat/Bassline Editor
  • Song Editor
  • Piano Roll
  • Automation Editor
  • FX Mixer
  • Project Notes

The transport section is part of the toolbar as well, which shows information about your arrangement.

You can click on the position and toggle between “time” and “measure.” You can double-click, click, drag, or scroll through them to change the rest.

You’ll also find the master volume and pitch. You even have a convenient CPU meter!

Media Browser

You can find the media browser on the left side of the program. You’ll see a couple of things here, such as:

  • Virtual instruments
  • Projects
  • Samples and presets
  • Directories (for your computer)

You can simply drag and drop sounds and instruments LMMS comes with from the media browser folders directly into the Song Editor or Beat/Bassline Editor.

Virtual Instruments

It feels like this media deserves its own subheading.

LMMS has A LOT of virtual instruments in its media browser.

You can use the Piano Roll to create chord progressions and melodies to make the most of them.

To add a new instrument track, just open the Instrument Plugins tab and drag your choice.

You can further customize how virtual instruments sound by checking the various settings when you click on the name. You can use effects plugins too!

Song Editor

The Song Editor, also known as the Playlist or Sequencer, is where you arrange patterns and audio.

It’s also where you store the WHOLE project — from drum beats to sound effects.

You can assign things to their respective tracks by dragging and dropping them in the Song Editor. 

Aside from plugins and samples from your computer, you can also add the Beat/Bassline Editor, audio files, and automation tracks from the Song Editor window.

You can rearrange the order of your tracks by dragging on the items that DON’T have a parameter or button.

Each track has an options menu — but what the menu contains differs depending on what kind of track it is.

For instance, a VST or audio track has a test button. Double-click a pattern to edit what’s in it.

You can manually resize a track in the Song Editor, but a MIDI pattern will automatically adjust to fit the length of the notes it contains.

You can enable the option to set loop points from the toolbar too. You can also do more with the other menu buttons, such as when you press stop or auto-scrolling.

Beat/Bassline editor

Also known as the step sequencer, the Beat/Bassline Editor is your “mini” song editor.

The play/pause buttons you see here are specifically for this window rather than the actual Song Editor.

Every block is a beat or MIDI note with its own options menu. For instance, right-click a block to show the piano roll.

The step sequencer has four bars by default, but you can add or remove them as you like. You can also loop the sequence’s playback.

The step sequencer is a place to draft quick and simple patterns. You should use the Piano Roll to further customize and fine-tune your project.

Piano Roll

The piano roll has a piano to the left side of the window and a grid interface representing the time signature of the project.

The piano roll has horizontal and vertical zoom and quantization features.

It also lets you choose how long your notes are when you draw them and what your scale is. Another impressive thing is you can write in chords in just ONE click!

If your Draw Mode is enabled, you can also drag duplicate notes by holding the shift key and dragging. Delete notes by right-clicking, and place notes by left-clicking.

To simply select multiple notes, hold the CTRL key and left-click while dragging.

The piano roll lets you record immediately from a MIDI controller — whether on its own or while your song is playing.

You can find the note velocity and panning option at the bottom of the Piano Roll window. You’ll be able to make changes separately or in bulk.

Piano Roll also has a feature called Pitch Bend Mode, which lets you use the Automation Editor for a particular note, even if it’s in a selection with other notes.

FX Mixer

The FX mixer doesn’t have many features compared to competitors. That’s because you can only route instrument tracks to this window.

However, you can still add effects when you click on the track name and change the volume from the Song Editor.

The master FX mixer track is where all the tracks are sent to by default. But you can disconnect tracks or change what’s being sent. 

There are two ways to add other tracks to the FX mixer:

  1. Just press the plus icon.
  2. Go to the Song Editor, look at the options of an instrument track, then assign that to a new track.

Each track has its own settings that you can adjust.

But, the master FX mixer track’s settings go first since it holds the audio settings and master volume per track.

So if the master track has a reverb, all tracks automatically have reverb too.

Automation Editor

The automation editor is pretty straightforward — you can make automation patterns that change specific parameters over time.

Simply left-click to put an automation point and right-click to delete one. You can also delete multiple notes simultaneously by left-clicking and dragging.

Like the Piano Roll, the Automation Editor has zoom and quantization features.

However, it’s best to stick to whole numbers when changing the vertical position for the zoom.

Depending on your parameter, your automation clips might also have their track in the song editor.

You might also have to make a new automation track for each parameter you want to change.

To add an automation track:

  1. Click “Add Automation Track” on the song editor.
  2. Map the automation track to a parameter. To do this, open the window with the parameter you want to automate.
  3. Hold CTRL on your keyboard, and click and drag the slider to the automation track in the Song Editor.

But note that you can’t handle the pitch bend since you’ll have to use the piano roll.

To make the most of the Automation Editor, it’s also best to add effects to the automation tracks using the FX mixer.

Project Notes

There’s a project notes window where you can write down everything about your project.

You’ll find that it’s VERY customizable and has many features for a supposedly-simple notepad.

Why Should I Use LMMS?

It’s FREE! 

LMMS is quite beginner-friendly, though it does have a learning curve.

Admittedly, it’s not used by professional producers since it doesn’t have as many instruments, samples, and effects as other DAWs.

However, it gives you enough features to play around without feeling overwhelmed with options.

You’d also be happy to hear that despite the relatively limited features, you can still create excellent music with LMMS.

Alternatives to LMMS

If you want a DAW with more features (or a DAW to switch to when you’ve gotten the hang of music production), below are some alternatives to consider:

Soundation

Soundation

Soundation allows COLLABORATION among producers. You get real-time updates and syncing across projects.

That’s another thing — you can work on multiple projects simultaneously!

A centralized dashboard allows everyone to record, upload, and share audio and MIDI files.

Soundation has a freemium tier, which is excellent for beginners to get the hang of sound production.

But to make the most of the software, you can pay just $1.99 a month or $6.99 a year.

The premium tier gives you a bunch of great extra features, such as:

  • At least 12,000 loops and effects
  • 20 sound sets
  • Parametric EQ
  • Access to the professional feedback group

It has different kits, such as dubstep, EDM, and hip-hop.

Soundation is great for both beginners and professionals alike — especially if they need to collaborate with others.

Audiotool

Audiotool

Audiotool is a free, cloud- and browser-based software and distribution platform. 

It’s a great option if you’re ready to transition from a novice platform like LMMS to more professional software.

Audiotool has audio samples in various genres — including techno, trance, and funk.

You can fine-tune frequencies and convert a mono signal to a wider stereo source.

Some UNIQUE features it has include:

  • Workflow management
  • Media library
  • Data synchronization

The library is cloud-based too! Thanks to the community contributing to it, it now has at least one MILLION samples, and 200,000 device presets.

Though free and browser-based, Audiotool is one of the more powerful software for professionals.

Ableton Live Lite

Ableton Live Lite

Ableton Live Lite is a stripped-down version of Ableton Live. The sad news is you’re limited to only eight tracks — but everything else is great!

It has a session view that can make composing using loops easy. Other cool features include a warp feature that lets you shift pitches and stretch time.

You get up to four inputs and four outputs at the same time.

Ableton Live Lite has a good range of effects and instruments — and it’ll give you a feel for Ableton Live’s workflow.

Frequently Asked Questions

We’ll answer a few more questions about LMMS and how it compares to other popular DAWs.

Is LMMS Good for Beginners?

Yes, LMMS is one of the better free DAWs that’s great for beginners!

As previously mentioned, it’s not the most equipped with features. However, it has enough functionality to let beginners get used to the electronic music production process.

The LMMS interface isn’t exactly the most intuitive, but it shapes your learning curve by making the essential buttons more easily accessible.

Is LMMS Similar to FL Studio?

Yes, they’re pretty similar at first glance. 

Basically, they both have great beginner-friendly features.

However, FL Studio comes with four price tiers. Despite that, it has more impressive features than LMMS.

For one, FL Studio is easier to navigate. It also allows for the following:

  • Audio recording
  • Advanced automation
  • Side-chain compression
  • Latency compensation.

But, again, LMMS is good enough for those with zero experience since it’s free and has enough features to play with.

Which is Better, Audacity or LMMS?

Overall, Audacity is better than LMMS.

Audacity has a COMPLETE range of features that lets you edit and record audio.

It has a WIDE collection of virtual instruments and sounds. You also get a powerful audio file manager and sequencing and recording engine.

All that means you can easily make and mix your own beats and tracks!

Audacity is also suitable for beginners since it has a simple interface that prevents you from being overwhelmed by your options.

Conclusion

LMMS can help beginners create a music project using amazing features, such as Controller Rack, Song Editor, and Beat/Bassline Editor.

They can even use samples and instruments LMMS comes with!

It’s admittedly not the best music software out there — not to mention it has a learning curve. However, it’s good enough to let even absolute beginners get a feel for music production.

We hope this LMMS tutorial has been a great help to you!

Предложите, как улучшить StudyLib

(Для жалоб на нарушения авторских прав, используйте

другую форму
)

Ваш е-мэйл

Заполните, если хотите получить ответ

Оцените наш проект

1

2

3

4

5

LMMS stands for Linux Multimedia Studio. It is a very good open-source program that is used to create music tracks using sound files, predefined instruments, and sound effects. LMMS has versions for Windows and macOS in addition to Linux. Their website, of course, lists all of their features offered to users. This article will attempt to provide practical guides and tips for composing songs using LMMS.

​The version I will be using in these tutorials is 1.1.3. I shall include sheet music at the end of each tutorial as an invitation to test your knowledge by translating sheet music into production with LMMS.

Quick Overview of LMMS Interface

If LMMS is run for the first time, you will be greeted with the settings window where you can set up LMMS. Here you will want to make sure the sound driver is correct under Audio Settings (ALSA). A warning will pop up after you close the settings dialog that some changes require restarting LMMS.

lmms graphical interface

The interface presented consists of the sidebar, toolbars, and the main controls, which consist of the song editor, beat and bassline editor, sound FX mixer, and controller rack. The sidebar has tabs for instrument plugins, sound samples, preset instruments, and filesystem navigation for locating and loading custom sound files into a project (discussed in a later tutorial).

At the top are the usual, new, open, save, and export controls, as well as the different views that can be accessed. Controls for tempo, time signature, master volume, etc. are located at the top.

lmms master volume

In later tutorials, I will explain the rest of the interface in further detail.

Sounds and Instruments

LMMS comes with a huge collection of sound samples and instrument presets. These are accessible from the aforementioned sidebar on the left-hand side. The sound samples are located in the samples tab and are in OGG format. WAV format is also supported as well for custom samples. Pressing an entry in the list will play the sound so you can decide what you wish to use in your projects.

Instrument presets are located in the presets tab. Here are predefined instruments that have been created using the various plugins. The plugin category with the most instruments is ZynAddSubFX where there are numerous folders containing hundreds of instruments in your repertoire. Like samples, selecting each entry will give you a sample of the instrument; however, the note played will usually be A4 (two tones below C5).

Also, the sounds are generated dynamically and will require more CPU power. If you have a lot of these instruments playing at once in your project, you may notice a severe performance hit as the CPU has to process all of these instruments at once. The better your PC is, the more capable it can process those sounds as you play them.

lmms interface sidebar

​You can adjust the volume of each track to your heart’s content.

Creating a Simple Piece

​We are going to create a short and simple musical piece in 4/4 time at the default tempo of 140 beats per minute. The key will be C major, which has no sharp or flat notes. There will be simple drum activity provided by a beat/bassline track.

Simple Beats

Let’s begin by experimenting with beat and bassline tracks. I use these to simulate the drums. I am going to create a beat line using a few sound files under the drums section of the samples tab.

Navigate to the “My Samples” tab in the sidebar and expand the ‘drums’ folder (refer the screenshot above). As you can see there are hi-hats (open and closed), snares, drums, bass drums, and other effects at your disposal. Select each entry to help decide which sounds to include in your “drum kit”.

In the song editor, click on a bar in the Beat/Bassline 0 track and a block should appear. Double-click on that block to open the Beat/Bassline editor. By default a typical beat spans only one bar in a song; however, that can easily be increased by adding steps. Likewise, removing steps will shrink the entire beat line by one bar. For now, let’s keep the number of steps limited to one bar. We will have a bass drum, a snare, and a hi-hat.

Here is an example:

lmms beat bassline editor

Basic Melodies

​What is a song without a melody? Simple melodies can be constructed in the Piano Roll window. The piano keys on the left will always be visible wherever you scroll in the piano roll window. In the LMMS settings, you are able to specify whether or not you wish to display the names of each note on the piano roll if you wish. C notes will always be pointed out on the keyboard with a number from C0 to C8, with C5 being middle C.

The instrument used was ‘0001-Soft Piano 1’. It is located in the ‘My Presets’ tab, under ‘ZynAddSubFX’, under ‘SynthPiano’ (refer to the screenshot of the samples and presets).

​Here is what I have composed as an example:

lmms composer

I have used crotchets (quarter notes), quavers (eighth notes), and a minim at the end (half note). I have also used a couple of rests as well. I have the sheet music of the melody here:

lmms sheet music

Do It Yourself

Try to compose this piece on LMMS:

lmms melody composer

Feel free to experiment with your own drum beats that you feel may match the melody. In the next tutorial, I will demonstrate the creation of chords, and creating music in different keys. I will also touch upon sound effects as well.

Conclusion

​This was really just a quick tutorial to become familiar with the interface and how to create simple beats and melodies right away. In later tutorials, I shall cover more advanced topics on using the features found within LMMS to create effects, high-quality tracks, and eventually different plugins.

d16304f3150e5897f973a7a8e3583358

Mohd Sohail is a web developer and a Linux sysAdmin. He also loves to write how-to articles, applications reviews and loves to use new Linux distributions.

915 Posts

Состояние перевода: На этой странице представлен перевод статьи LMMS. Дата последней синхронизации: 11 октября 2021. Вы можете помочь синхронизировать перевод, если в английской версии произошли изменения.

LMMS это свободная кроссплатформенная программа, позволяющая писать музыку с использованием компьютера. Это касается создания мелодий и ритмов,
синтеза и микширования звуков и аранжировки сэмплов. Вы можете весело
провести время с помощью своей MIDI–клавиатуры и многого другого — и все это в удобном и
современном интерфейсе. Кроме того, LMMS поставляется со многими готовыми к использованию
плагинами инструментов и эффектов, пресетами и сэмплами.

Установка

Установите lmms, или lmms-gitAUR для development версии, или lmms-beta-binAUR для предварительно скомпилированной предварительной версии. Смотрите [1] для заметок о выпуске.

Как и всегда, если вы хотите использовать несколько аудиоприложений одновременно, но ваше оборудование изначально не поддерживает это, то вам потребуется либо использовать звуковой сервер пользовательского режима, либо сконфигурировать ALSA dmix.

MIDI и soundfont-банки

В зависимости от ваших настроек и способа устновки, вам может понадобиться ручная настройка soundfont-банка и Timidity.
Затем, вам нужно отредактировать конфигурационный файл FluidSynth: /etc/conf.d/fluidsynth. В роли аудио драйвера, выберите звуковой сервер, который вы установили.

Запустите пользовательскую службу fluidsynth.service.

Когда LMMS запустится, он предложит вам ввести настройки. Перейдите в настройки звука, выберите тот же интерфейс, который вы установили для FluidSynth, и перезапустите LMMS.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Левофлоксацин 250мг инструкция по применению цена
  • Пермский институт фсин россии официальный сайт руководство
  • Как получить учетную запись в госуслугах через телефон пошаговая инструкция
  • Как возникает создается сверху руководством неформальная группа таблица
  • Инструкция по работе с пдф файлами