Мануал на мерседес аксор

1.1 Двигатель Мерседес Аксор 6,4л
Общие сведения 4
Контрольные параметры 5
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 12
Двигатель в сборе с КПП 14

Головка блока цилиндров
Крышка головки блока цилиндров 16
Маслоотделитель 17
Головка блока цилиндров 17
Работы на ГБЦ 19
Кольца седел клапанов 21
Кольцо седла разгрузочного клапана 21
Направляющие втулки клапанов 22
Впускные и выпускные клапаны 23
Стойка коромысел 24
Сборка ГБЦ 24
Регулировка зазора клапанов 25

Блок цилиндров
Работы на блоке цилиндров 26
Замена гильзы 27
Подшипники коленчатого вала 28
Подшипники распределительного вала 29
Гнезда толкателей 29
Масляный поддон 29
Подвижная система двигателя 30
Коленчатый вал 30
Шатун / Поршень 31
Шатуны 32
Поршни 32
Сборка узла шатун / поршень 33
Установка узла шатун / поршень 33
Уплотнение «заднего» подшипника 34
Уплотнение «переднего» подшипника 35
Маховик 35
Замена направляющего подшипника первичного вала КПП 37

Механизм распределительных шестерен
Распределительный вал 39
Проверка высоты подъема клапанов 39
Картер газораспределительного механизма 40
Шкив/демпфер 41

Система смазки
Масляный насос 41
Корпус масляного фильтра 42
Теплообменник «масло-вода» 43
Процедура заполнения смазочной системы 44

Система охлаждения
Водяной насос 44
Термостат 46

Система питания
Инжекционный насос 46
Топливоподкачивающий насос 50
Корпуса форсунок и распылителей 50
Вычислительные блоки 52
Блок MR/PLD 52
Блок FR/FMR 53
Датчик на педали акселератора 53

Вспомогательное оборудование
Воздушный компрессор и насос сервопривода рулевого управления 53
Тормоз-замедлитель на выхлопе 55
Корпус дроссельной заслонки 55
Система наддува 56

1.2 Двигатель 12л
Общие сведения 58
Контрольные параметры 59
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 65
Общая идентификация двигателя 67
Снятие и установка двигателя 69
Крышки головки цилиндра 71

Головка цилиндра
Разборка головки цилиндров 73
Механическая обработка плоскости разъема головки цилиндра 74
Кольца седел впускных и выпускных клапанов 75
Кольца седла для клапана дросселя постоянного сечения 75
Направляющие втулки 76

Клапаны 76
Пружины клапанов 77
Втулки форсунок 77
Сборка головки цилиндра 77
Коромысла 79
Регулировка зазора коромысел и клапанов 79

Блок цилиндров
Гильзы цилиндров 81
Масляные форсунки 82
Подшипники коленчатого вала 83
Подшипники распределительного вала 84
Гнезда толкателей 84
Масляный поддон 85
Заглушки и пробки компенсационного отверстия 85
Подвижная система двигателя 86
Коленчатый вал 86
Шестерни коленчатого вала 87
Узел «шатун-поршень» 87
Уплотнение «переднего» подшипника 90
Уплотнение «заднего» подшипника 92

Маховик двигателя
Замена зубчатого венца маховика 94
Замена подшипника первичного вала КПП 94

Механизм газораспределения
Распределительный вал 94
Картер механизма распределительных шестерен 96
Шкив / Демпфер 98
Вентилятор с вязкостной муфтой 98
Вентилятор с электромагнитной муфтой фирмы Linnig 98

Система смазки
Масляный поддон 100
Масляный насос 101
Замена разгрузочного клапана 101
Маслоотделитель 101
Теплообменник «вода – масло» 102
Замена масляного фильтра 103
Замена моторного масла 104

Система охлаждения
Помпа 105
Термостаты 106
Проверка герметичности системы охлаждения 107

Система питания
Работа системы управления двигателем 107
Контур низкого давления 109
Контур высокого давления 110
Индивидуальный насос высокого давления MR/PLD 113
Герметизация индивидуального ТНВД 114
Инжекционные трубки 116
Топливная форсунка 116
Вычислительный блок регулировки двигателя MR 118
Топливоподкачивающий насос 118
Фильтр грубой очистки топлива с подогреваемым водоотстойником 118
Замена фильтра очистки топлива 120
Система наддува 121
Турбокомпрессор 123
Декомпрессионный моторный тормоз Turbobrake 125
Система очистки отработавших газов 128
Замена фильтра AdBlue 129
Замена дозатора системы очистки отработавших газов 129
Замена клапана ограничения давления на блоке распределения воздуха 130
Замена фильтра модуля насоса системы очистки отработавших газов 130
Замена датчика давления сжатого воздуха SCR 131
Замена аккумулятора давления на модуле насоса системы очистки отработавших газов 131
Замена инжектора системы очистки отработавших газов 132
Замена электромагнитного клапана ограничения для сжатого воздуха SCR 132
Замена комбинированного датчика влажности воздуха и температуры воздуха SCR 133
Замена датчика температуры после катализатора SCR 133
Замена датчика температуры до катализатора SCR 133
Замена электромагнитного клапана подогрева бачка SCR 134
Замена электронного модуля шасси SCR 134
Замена датчика содержания NOx с блоком управления 135

2. Сцепление
Контрольные параметры 138
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 138
Снятие и установка сцепления 138
Главный цилиндр привода сцепления 139
Толкатель регулятора сцепления 139
Усилитель привода сцепления 140
Удаление воздуха из системы 141

3. Коробки переключения передач Мерседес Аксор
КПП G85-6
Контрольные параметры 144
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 144
Снятие и установка КПП 145
Разборка картеров АвтоБуква.ру 146
Снятие входного вала из «переднего» картера 146
Разборка «заднего» картера 147

Ремонт валов
Промежуточный вал 148
Вторичный вал 148
Сборка «заднего» картера 149
Соединение картеров 149
Привод переключения передач 150
Регулировка системы тяг и рычагов привода переключения передач 151

КПП G211-16
Контрольные параметры 152
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 153
Снятие КПП 154
Разборка картеров 154

Ремонт валов
Первичный вал 156
Вторичный вал 156
Промежуточный вал 158
Сборка основного картера 159
Демультипликатор 161
Масляный насос 163
Перепускной клапан 163
Замена уплотнения выходного вала 164
Привод переключения передач 164

КПП G221-9
Контрольные параметры 165
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 166
Снятие и установка коробки передач 167
Разборка основного картера 168

Ремонт валов
Первичный вал 169
Вторичный вал 169
Промежуточный вал 171
Делитель диапазона 171
Сателлиты и устройство управления 173
Сборка основного картера 173
Масляный насос и разгрузочный клапан 175
Замена уплотнения выходного вала 175
Привод переключения передач 175
Система тяг и рычагов привода 177
Проверка и регулировка привода переключения передач 177

4. Задний мост
Контрольные параметры 180
Профилактическое обслуживание 180
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 180
Снятие и установка заднего моста в сборе 181
Редуктор заднего моста 182
Замена сальника ведущей шестерни 183
Блокировка дифференциала редуктора 184
Ступицы задних колес 185

5. Передняя ось
Контрольные параметры 188
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 189
Передняя ось 190
Поворотный кулак 191
Регулировка сходимости передних колес 192
Регулировка механических ограничителей поворота 192
Угол развала колес и поперечного наклона шкворня 192
Ступица переднего колеса 192
Ступица переднего колеса с компактным подшипником 194
Поворотный кулак с барабанным тормозом 195

6. Рулевое управление Мерседес Аксор
Контрольные параметры 198
Профилактическое обслуживание 198
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 198
Рулевая колонка 200
Рулевой механизм 200
Радиальный сальник вала рулевого механизма 201
Уплотнительное кольцо в рулевом механизме 203
Регулировка рулевого вала 203
Проверка гидравлического давления в системе 204
Регулировка ограничения давления упора 204
Проверка давления насоса 206
Прокачка контура рулевого управления 206
Проверка и регулировка центрального положение рулевого механизма 207

7. Тормозная система
Контрольные параметры 210
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 212
Проверка функционирования и визуальный контроль 213
Проверка механизма автоматической регулировки зазора 215
Проверка подвижной скобы 218
Проверка уплотнительных элементов 219
Тормозные колодки 220
Датчики предельного износа колодок 221
Подвижная скоба 223
Упоры с гофрированными пыльниками 225
Замена гофрированного пыльника 229
Втулки подвижной скобы 230
Замена резиновых втулок 231
Замена суппорт 232
Тормозной цилиндр 232
Растормаживание комбинированного цилиндра (аварийный ремонт) 234
Тормозные диски 234
Воздушный компрессор 235
Регулировка свободного хода педали тормоза 236
Проверка давления в системе 236
Проверка избыточного давления на заднем мосту 237
Проверка и регулировка давления отсечки 237
Проверка и регулировка рабочего давления четырехконтурного защитного клапана 238
Проверка регулятора тормозных усилий ALB 239
Проверка функции регенерации осушителя сжатого воздуха 240
Проверка клапана управления тормозами полуприцепа 240

8. Подвеска
Контрольные параметры 242
Моменты затяжки основных резьбовых соединений 242
Передняя подвеска 243
Задняя подвеска 244
Стабилизатор поперечной устойчивости 244
Датчик хода системы регулирования уровня кузова 244
Проверка уровня автомобиля 245
Регулятор уровня Telligent 245
Запись в память высоты шасси 245
Загрузка / разгрузка автомобиля (при выключенном зажигании) 246
Подъем или опускание шасси 246
Положение движения 246

9. Электрооборудование и электросхемы Мерседес Аксор
Контрольные параметры 248
Расположение предохранителей в главном блоке предохранителей 248
Расположение предохранителей в дополнительном блоке предохранителей 250
Легенда электрических схем 251
Электрические схемы. AXOR I 260
Электрические схемы. AXOR II 320

There’re some MERCEDES BENZ Axor Truck Service Manuals PDF above the page.

The first MB Axor truck appeared in the summer of 2001 and immediately attracted increased
attention. It was interested in transport companies and journalists, economic observers and competitors.

It was clear to everyone that the market leader was strengthening its position in the growing middle class. But surprisingly, the new model was not flesh from German flesh. According to
marketers, the Brazilian and Turkish subsidiaries of Mercedes-Benz created it through joint efforts.

It was just that the Atego truck cab was placed on the Actros chassis, a Brazilian engine was placed
under it, and so they got something in between, universal between heavy and light.

Whatever you say, Axor truck is a thing in itself, and not just a prefabricated constructor. This is especially true for a second-generation truck, which appeared in
September 2004.

Руководство по ремонту + каталог запчастей грузового автомобиля Mercedes-Benz Axor с 2005 года выпуска.

  • Автор:
  • Издательство: Диез
  • Год издания:
  • Страниц: 304
  • Формат:
  • Размер:

Руководство по эксплуатации Mercedes-Benz Axor 940-954.

Руководство по эксплуатации и техническому обслуживанию грузового автомобиля Mercedes-Benz Axor серий 950-954.

  • Автор:
  • Издательство: Mercedes-Benz
  • Год издания:
  • Страниц: 306
  • Формат: PDF
  • Размер: 142,1 Mb

Доп информация

Mercedes-Benz Axor owner’s, operators, service and maintenance manuals, error codes list, DTC, spare parts manuals & catalogues, wiring diagrams, schematics free download PDF

See also:

Title File Size Download Links
Mercedes-Benz Axor Electrical Wiring Diagram [PDF] 14.4Mb Download
Mercedes-Benz Axor Fuel System repair manual [PDF] 390kb Download
Mercedes-Benz Axor Fuel System Service Manual [PDF] 60kb Download
Mercedes-Benz Axor Owner’s Maintenance Manuals rus [PDF] 147.9Mb Download
Mercedes-Benz Axor manual [PDF] 5.5Mb Download
Mercedes-Benz Axor Spare Parts Catalogue [PDF] 9.3Mb Download
Mercedes-Benz Axor Specifications [PDF] 1.6Mb Download
Mercedes-Benz Axor Wiring Diagrams [PDF] 823.4kb Download

Cars with the Mercedes-Benz logo are not necessarily passenger cars. For example, the Mercedes-Benz Axor truck of the first and second generations, produced since 2001, is widely known and widely used. There are dozens of modifications to these machines, whether multi-ton tractors or auto transporters of moderate power. Moreover, more than ten variants of power units for them are known.

For the Mercedes-Benz Axor truck to run smoothly, be ready for any feasible load. If a repair is restored quickly and efficiently, you will need a reliable source of information, such as a Mercedes-Benz Axor repair and service manual. In front of the manual is a detailed technical guide on these machines’ operation, maintenance, repair, and electrical equipment since 2001 if the main topics in the Mercedes-Benz Axor manuals were such important aspects as the operation, installation, and maintenance of Mercedes-Benz trucks.

The division of the manual is convenient for the user, as it allows you to quickly find the necessary information and focus on the topics that are most relevant to you. In addition, this Mercedes-Benz Axor repair manual includes the main text and a lot of pictures, diagrams, tables, and drawings. The authors write in an accessible and simple way, but not at the expense of a professional look at auto mechanics, so that even a novice user, whether he is a driver or a master, will be able to understand the information and successfully apply it in practice with a car.

The manuals provide descriptions of the main constituent elements of the Mercedes-Benz Axor, their features, diagnostics, and repair. For example, 1.6 and 12 liters engines are thoroughly described, as well as gearboxes, clutch, rear axle, front axle, brake system and steering, suspension, and other units and systems.

In addition to technical specifications, the rules for working with one or another element of a truck, the basics of repair, inspection, lubrication procedures, assembly and disassembly, replacement, and so on are given.

Part of the repair work will require special tools and workshop conditions, but some actions may be available to a driver with practical experiences, such as preventive steering maintenance. All instructions for performing repairs are given in the form of a clear and visual algorithm so that even a novice master will not get confused in the sequence of actions.

Mercedes-Benz Axor Manual PDF

Mercedes-Benz Axor

The final benefit is the electrical equipment and wiring diagrams of the Mercedes-Benz Axor, presented in full for both modifications of the machines.

MBE 4000 SERVICE MANUAL

2.9FUEL SYSTEM INSPECTION

Perform the following steps to inspect the fuel system for damage:

To avoid injury from penetrating fluids, do not put your hands in front of fluid under pressure. Fluids under pressure can penetrate skin and clothing.

To avoid injury from fire, keep all potential ignition sources away from diesel fuel, open flames, sparks, and electrical resistance heating elements. Do not smoke when refueling.

NOTE:

For additional safety precautions, refer to the General Information section of the MBE 4000 Service Manual (6SE412).

1.Check fuel delivery lines looking for deformation or bent lines, creating restriction and/or obstruction of the flow.

2.Check suction lines and connections looking for damage or under torque, allowing air to enter the fuel system.

3.Check the fuel tank installation. Look for bent/blocked lines, and leaks.

4.Check high-pressure lines for leaks. Look for connector nut leaks at the unit pump and at the transfer tube on the cylinder head. In the event of leaks, disassemble and inspect the high-pressure lines/transfer tube. For proper torque specifications, see those listed in Table 2-2.

Component

Torque

Transfer Tube Nut

45

N·m (33

lb·ft)

High Pressure Line Nuts

30

N·m (22

lb·ft)

Table 2-2 Torque Specifications for Fuel Line Nuts

5. Perform a fuel pressure test. Refer to section 2.9.1.

All information subject to change without notice.

6SE412 0206 Copyright © 2003 DETROIT DIESEL CORPORATION

From Bulletin 6-MBE4000-03

2-41

2.9FUEL SYSTEM INSPECTION

2.9.1Performing a Fuel Pressure Test

Perform the following steps to conduct a fuel pressure test:

1.Install the pressure gauge on the fuel system. There are two possible setups for this installation. Setup 1 has the gauge installed after the fuel filter. See Figure 2-23. Setup 2 has the gauge installed before the fuel filter. See Figure 2-24.

1.

Fitting

4.

Fuel Outlet Line

2.

Fuel Filter Housing

5.

Unit Pump

3.

Mechanical Gauge

Figure 2-23 Gauge Installation – After the Fuel Filter

All information subject to change without notice.

2-42

From Bulletin 6-MBE4000-03

6SE412 0206 Copyright © 2003 DETROIT DIESEL CORPORATION

MBE 4000 SERVICE MANUAL

1.

Fuel Pump

4.

Fuel Outlet Line

2.

Fitting

5.

Mechanical Gauge

3.

Fuel Filter Housing

Figure 2-24 Gauge Installation – Before the Fuel Filter

NOTE:

The fitting applied in both setups is not a special tool and it is not included in the Mercedes-Benz kit or SPX kit. This fitting is a component and it can be ordered from Canton PDC under part number 915039012205.

All information subject to change without notice.

6SE412 0206 Copyright © 2003 DETROIT DIESEL CORPORATION

From Bulletin 6-MBE4000-03

2-43

MERCEDES BENZ Axor Service Manual

2.9FUEL SYSTEM INSPECTION

To avoid injury before starting and running the engine, ensure the vehicle is parked on a level surface, parking brake is set, and the wheels are blocked.

Diesel engine exhaust and some of its constituents are known to the State of California to cause cancer, birth defects, and other reproductive harm.

Always start and operate an engine in a well ventilated area.

If operating an engine in an enclosed area, vent the exhaust to the outside.

Do not modify or tamper with the exhaust system or emission control system.

2.Start the engine and warm it up to working temperatures: 80— 95C (176 — 203F).

3.Check the fuel pressure at two points: idle speed and rated speed.

4.Compare the test results with the fuel systems specifications for pressure listed in Table 2-3. If any of the readings are out of spec, follow the proper troubleshooting steps.

Speed

Pressure

Fuel Pressure Test at idle rpm

2 bar (29 psi) –minimum

Fuel Pressure Test at rated rpm

5.5 – 6.5 bar (80 – 95 psi)

Maximum difference between fuel filter housing

0.3 bar (4 psi)

inlet and outlet pressure

Table 2-3 Fuel System Specifications for Pressure

2.9.1.1Fuel Pressure Test Troubleshooting Procedures

For results out of specs on the fuel pressure test, check the following appropriate steps:

1. At idle rpm, with fuel pressure lower than 2 bar (29 psi), check the following:

Check the pressure valve at the end of the fuel gallery. Look for opening pressure 2 bar (29 psi).

Check the fuel pump assembly (bearing and/or driven gear). Check to see if the fuel system is drawing air.

2. At rated rpm, for fuel pressure lower than 5.5 bar (80 psi), check the following:

Check the water separator filter condition.

Check for restriction at the check valve on the PLD-MR heat exchange plate.

All information subject to change without notice.

2-44

From Bulletin 6-MBE4000-03

6SE412 0206 Copyright © 2003 DETROIT DIESEL CORPORATION

MBE 4000 SERVICE MANUAL

Check the main fuel filter condition, looking for saturation or any damaged seal allowing flow of fuel from the pressure side to the return side.

Check for leaks at the suction lines from the tank.

Check the fuel pump assembly (bearing and/or driven gear). Look for leaks and/or a damaged fuel pump.

Check for restriction at the check valve on the fuel filter return line to tank.

3. At rated rpm, for fuel pressure higher than 6.5 bar (95 psi), check the following:

Check the return line and injector spill line, looking for restrictions or bent lines. Check the fuel pressure valve for a blocked or restricted regulator orifice.

2.9.2Performing a Fuel System Test using minidiag2

To perform a fuel system test using minidiag2, perform the following steps:

To avoid injury when working near or on an operating engine, remove loose items of clothing, jewelry, tie back or contain long hair that could be caught in any moving part causing injury.

Diesel engine exhaust and some of its constituents are known to the State of California to cause cancer, birth defects, and other reproductive harm.

Always start and operate an engine in a well ventilated area.

If operating an engine in an enclosed area, vent the exhaust to the outside.

Do not modify or tamper with the exhaust system or emission control system.

NOTE:

Before running the test, warm the engine to normal operating temperatures: 80-95C (176-203F).

1.Plug your minidiag2 into the truck diagnostic connector and follow the instructions in the minidiag2 Supplement Manual to connect to the VCU/PLD-MR system.

2.After establishing the connection with the truck, choose option 4 – Routines.

3.Under Routines section, select option 4 – Idle Smoothly Balance.

All information subject to change without notice.

6SE412 0206 Copyright © 2003 DETROIT DIESEL CORPORATION

From Bulletin 6-MBE4000-03

2-45

2.9FUEL SYSTEM INSPECTION

4.Check each cylinder value for this routine and compare your results with the troubleshooting and proceed as described for any results out of spec. Refer to section 2.9.2.1.

5.Still connected to truck, look for option 5 – Impact Time Delay, under the Routines section.

6.Select it and check each cylinder value for this routine and compare your results with the troubleshooting and proceed as described for results out of spec.

2.9.2.1Idle Smoothly Balance Troubleshooting

This test measures the percentage of fuel delivery for each cylinder in order to maintain a smooth operation at idle. Operational range for this test: from -3% (negative) to 3% (positive).

Identify the cylinder with the biggest absolute value – highest positive or lowest negative. The troubleshooting steps for both conditions are:

For Highest Positive:

1.Check torque at all the transfer tubes nuts (45 N·m [33 lb·ft]). Run the test again. If the results are out of operational range, proceed to next step.

2.Find the cylinder with the result closest to zero. Swap the injector nozzle holder and the transfer tube between this cylinder and the cylinder with the highest result. Run the test again. If the highest result follows the injector nozzle holder, replace the nozzle holder. If not, proceed to the next step.

NOTE:

After removing the injector nozzle holders and transfer tubes, check the coupling area between both components and the seal rings. If any defect or damage is found, replace the damaged parts.

3.Return both injector nozzle holders and transfer tubes to their original positions and run the impact delay time and compression test routines.

For Lowest Negative:

1.Check torque at all the transfer tubes nuts (45 N·m [33 lb·ft]). Run the test again. If the results are out of the operational range, proceed to the next step.

2.Find the cylinder with the lowest result, remove the injector nozzle holder and check the opening pressure. If the pressure is lower than the minimum spec (275 bar [3989 psi]), replace the injector nozzle holder. If the pressure is within the spec, proceed to the next step.

3.Run a compression test using minidiag2, ProLink reader, or DDDL 5.0 (refer to the Diagnostic Tool Manual for instructions to run this test). The readings must be 75% or higher. For readings lower than 75%, remove the oil pan and cylinder head and check for damaged components.

All information subject to change without notice.

2-46

From Bulletin 6-MBE4000-03

6SE412 0206 Copyright © 2003 DETROIT DIESEL CORPORATION

Loading…

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Типовая инструкция машиниста погрузчика фронтального погрузчика
  • Тонзилгон капли для детей для чего назначают инструкция по применению
  • Модель высшего руководства
  • Цветочный бизнес руководство
  • Микроволновая печь lg mb 4042h инструкция