Аэропорт домодедова руководство

Город ,

 

0 

В аэропорту Домодедово сменился директор

Андрей Павлов


Андрей Павлов

Новым главой московского аэропорта Домодедово стал Андрей Павлов, сообщили РБК в пресс-службе аэропорта. Павлов сменил на этом посту Игоря Борисова, который возглавлял столичный аэропорт Домодедово с 2010 года.

До этого назначения Павлов занимал позицию управляющего директора ООО «Домодедово Эрфилд» (оператор аэропорта Домодедово), на которой руководил разработкой стратегии развития аэродромного комплекса, подготовкой концессионного соглашения и исполнением обязательств оператора аэропорта в рамках соглашения о соинвестировании мероприятий целевой программы «Развитие транспортной системы России (2010–2021 годы)», уточнили в пресс-службе.

«Он (Павлов. — РБК) работает в компании с 2005 года и обладает большим опытом в управлении производственным комплексом и аэродромной инфраструктурой для обеспечения регулярных и безопасных авиаперевозок», — сказано в сообщении компании.

Борисов займет другую руководящую позицию в рамках московского аэропорта Домодедово, уточняется в сообщении.

Согласно отчету Международного совета аэропортов (AСI) за сентябрь и третий квартал 2020 года, Домодедово вошел в тройку крупнейших по пассажиропотоку аэропортов Европы, уступив только турецкой Анталье и еще одному московскому аэропорту — Шереметьево. По итогам 2020 года Домодедово стал вторым крупнейшим аэропортом России, пропустив вперед только Шереметьево, следовало из данных Росавиации. А по перевозкам на внутренних линиях Домодедово оказался первым.
 

МОСКВА. 30 АПРЕЛЯ. ИНТЕРФАКС — Московский аэропорт «Домодедово» сменил директора: вместо Игоря Борисова на эту должность назначен Андрей Павлов.

До этого Павлов был управляющим директором ООО «Домодедово эрфилд», которое занимается управлением аэродромной инфраструктурой, сообщила пресс-служба аэропорта. В группе «Домодедово» он работает с 2005 года.

«На позиции управляющего директора Андрей Павлов руководил разработкой стратегии развития аэродромного комплекса, подготовкой концессионного соглашения и исполнением обязательств оператора аэропорта в рамках соглашения о соинвестировании мероприятий целевой программы «Развитие транспортной системы России (2010-2021 годы)», — отметили в пресс-службе.

Борисов займет другую руководящую позицию в группе «Домодедово», какую именно — не уточняется.

«Домодедово» — второй крупнейший по пассажиропотоку аэропорт РФ. В прошлом он обслужил 16,4 млн человек (-42% г/г). Основные базовые авиакомпании — S7 Airlines, «Уральские авиалинии», Red Wings. Своим единственным акционером «Домодедово» называет предпринимателя Дмитрия Каменщика.

МЕЖДУНАРОДНЫЙ АЭРОПОРТ ДОМОДЕДОВО

  • Общие данные
  • Дополнительно
  • Пресс-релизы
  • Вакансии
  • Мониторинг
  • Связанные предприятия

Организационно-правовая форма: Общество с ограниченной ответственностью

Сокращенное наименование: ООО «МЕЖДУНАРОДНЫЙ АЭРОПОРТ ДОМОДЕДОВО»
Официальное наименование на английском: DOMODEDOVO AIRFIELD FACILITIES

  • Адрес: 142015, Россия, Московская обл., г. Домодедово, территория «Аэропорт «Домодедово»,стр. 9
  • Телефон: +7 (495) 363-3063
  • Факс: +7 (495) 967-8315
  • E-mail: adk@dme.ru
  • Web: http://dme.ru/
  • Анкета создана: 22.03.2004
    , изменена: 08.05.2019

Сфера деятельности

Domodedovo Airfield Facilities осуществляет эксплуатацию и реализует мероприятия по перспективному развитию аэродромной инфраструктуры.

Основные направления деятельности предприятия:

1) обеспечение взлета и посадки воздушных судов на аэродроме, в рамках которого осуществляется:
— поддержание эксплуатационной готовности искусственных покрытий аэродрома (ремонт, маркировка, очистка, освещение)
— светотехническое обеспечение аэродрома
— поддержание постоянной готовности наземных аварийно-спасательных и противопожарных служб
— орнитологическое обеспечение безопасности полетов в районе аэродрома

2) аэронавигационное обслуживание в районе аэродрома (совместно с МЦ АУВД – Московским центром автоматизированного управления воздушным движением) и поддержание эксплуатационной готовности радиотехнического оборудования, средств авиационной воздушной и фиксированной электросвязи, а также систем аварийного оповещения

3) предоставление коммунальных и телекоммуникационных услуг на территории аэропорта, в связи с чем осуществляется эксплуатация следующих систем:
— системы электроснабжения аэропорта
— системы газоснабжения аэропорта
— котельных, системы теплоснабжения аэропорта
— системы водоснабжения с артезианскими скважинами
— системы канализации
— систем связи

Историческая справка:

1954 Постановлением Совета Министров СССР от 13 ноября принято предложение Главного управления гражданского воздушного флота при Совете Министров СССР о строительстве второго Московского аэропорта гражданского воздушного флота в районе селения Елгазино Подольского района Московской области.
1956 Приказ Начальника ГУ ГВФ № 9 «О создании Дирекции строительства второго Московского аэропорта и назначении директором т. Иванова И.П.». Образована Дирекция строительства объекта № 306 (аэропорт Москва II) в системе Московского управления транспортной авиации ГУ ГВФ при Совете Министров СССР.
1958 Постановлением Совета Министров СССР предписано окончание строительства 1-ой очереди аэропорта в 1962 году.
1962 Приказ Начальника ГУ ГВФ № 200 «Об организации Московского аэропорта Домодедово». «Организовать в составе Московского управления транспортной авиации ГВФ аэропорт Домодедово и впредь именовать его московский аэропорт Домодедово». 7 апреля 1962 года — День рождения аэропорта Домодедово.
1963 Приказ Начальника МУТА ГВФ № 210 » О производстве тренировочных полетов на аэродроме Домодедово.» Приказ Начальника МУТА ГВФ № 286 «О начале коммерческих полетов самолетов на аэродроме Домодедово». Приказ Начальника МУТА ГВФ № 305 «Об организации полетов грузовых рейсов в аэропорт Домодедово». Приказ Начальника МУТА ГВФ № 414 «Об открытии регулярных полетов в аэропорту Домодедово по выполнению почтовых рейсов 927-928».
Начало полетов самолетов Ту-104 и Ил-18, выполняющих грузовые и почтовые рейсы. Образование Линейных эксплуатационно-ремонтных мастерских (ЛЭРМ).
1964 Начало пассажирских перевозок — рейс в Свердловск самолета Ту-104. Приказ Министра ГА №024 «Об организации «Домодедовского объединенного авиаотряда». Приказ Начальника МУТА ГВФ № 200 «О начале полетов Ту-114 из аэропорта Домодедово». Приказ Начальника ГУ ГВФ при Совете Министров СССР № 495 «О разрешении регулярных полетов на аэродроме Домодедово».
1965 Открытие аэровокзала аэропорта Домодедово.
1966 Начало регулярных пассажирских рейсов на самолете Ил-18 в Братск. Начало эксплуатационных испытаний самолета Ил-62.
1967 Проведение воздушного парада в аэропорту Домодедово Первый технический рейс самолета Ил-62 в Хабаровск.
1968 Приказ Начальника МТУ «О выполнении первого пассажирского рейса на самолете Ил-62 в аэропорту Домодедово».
1977 Полет сверхзвукового самолета Ту-144 в Алма-Ату.
1978 Приказ МГА СССР № 171 «О создании Домодедовского производственного объединения Московского транспортного управления ГА».
1979 Приказ МГА СССР №70 «О допуске аэродрома Домодедово к эксплуатации при метеоминимуме I и II категории»
1983 Первый регулярный пассажирский рейс на широкофюзеляжном самолете Ил-86 по маршруту Домодедово-Ташкент.
1992 Присвоение аэропорту Домодедово статуса международного.
1993 Начало эксплуатационных испытаний самолета Ил-96-300.
1995 Сдача в эксплуатацию нового грузового терминала.
1996 Сдача в эксплуатацию нового международного зала.
1997 Группа ИСТ ЛАЙН становится управляющей компанией Международного аэропорта Домодедово. Внедрена система комплексного наземного обслуживания в аэропорту пассажиров и воздушных судов. Окончание строительства международного грузового терминала выводит Международный аэропорт Домодедово на первое место в стране по объему грузоперевозок.
1998 Завершена реконструкция взлетно-посадочных полос (ВПП), осуществлена модернизация средств и систем посадки. Ввод в эксплуатацию фабрики бортового питания и топливно-заправочного комплекса.
1999 Начало реализации Комплексной программы развития аэропорта до 2003 года, утвержденной правительством Московской области и коллегией Федеральной авиационной службы РФ.
2000 После комплексной реконструкции открывается аэровокзальный комплекс аэропорта Домодедово.
2001 Ассоциация «Аэропорт» гражданской авиации стран СНГ признала Домодедово «Лучшим аэропортом стран СНГ».
2002 Вводится в эксплуатацию Скоростная транспортная система (СТС), соединившая железнодорожной магистралью аэропорт с Павелецким вокзалом, где открывается городской пассажирский терминал Домодедово.
2003 Завершена первая очередь реконструкции Международного аэропорта Домодедово. Динамика роста объемов пассажирских перевозок через Международный аэропорт Домодедово признана самой высокой среди 150 крупнейших аэропортов мира.
2004 Домодедово обслужил более 12,1 миллиона пассажиров и вошел в сотню ведущих аэропортов мира. Начаты работы по расширению площадей пассажирского терминала аэропорта — увеличены площади стерильных зон Международных и Внутренних воздушных линий.
2005 Международный аэропорт Домодедово стал лидером по пассажирским авиаперевозкам в Московском авиационном узле.
2006 Международный аэропорт Домодедово стал финалистом прошедшего в рамках 12-го всемирного форума Routes 2006 (Дубай) конкурса Airport Marketing Awards в категории аэропортов, чей пассажиропоток варьируется от 10 до 25 миллионов человек в год.
2012 Международному аэропорту Домодедово — 50 лет.

Участие в объединениях

Пресс-релизы | Все пресс-релизы

  • Летом аэропорт Домодедово обслужил более полумиллиона маленьких путешественников // 20.09.2023
  • Почти на 70% увеличился пассажиропоток VIP и бизнес-залов аэропорта Домодедово // 19.09.2023
  • Количество уникальных пользователей Wi-Fi в аэропорту Домодедово выросло на 14% // 15.09.2023
  • Любимые блюда в полете: в аэропорту Домодедово запустили проект AEROMENU от ресторана «Колбасный цех» // 13.09.2023
  • Порядка 35 тыс. вещей оказались в комнатах невостребованного багажа аэропорта Домодедово летом // 12.09.2023

Социальные сети

ВКонтакте
[image]

Изменения в сведения об авиапредприятии МЕЖДУНАРОДНЫЙ АЭРОПОРТ ДОМОДЕДОВО вносились:
08.05.2019.
Дополнить размещенную информацию или внести в нее изменения можно
обратившись в агентство «АвиаПорт».

Адрес

аэропорт Домодедово, Домодедовский р-н, Московская обл., Россия, 142015

Телефоны и факсы

тел.: +7 (495) 933-66-66; факс: +7 (495) 787-86-01; тел.: +7 (495) 323-85-07;

Руководитель

Сергеев Леонид Семенович

Контакты с руководством компании

тел.: +7 (495) 323-85-07;
Для контактов тел.: +7 (495) 933-66-66; факс: +7 (495) 787-86-01; ген.директор Сергеев Леонид Семенович тел.: +7 (495) 323-85-07; контакт.персона Титов Михаил Иванович;

Специальная информация

Организационно-правовая форма Государственное унитарное предприятие
Год основания компании 1998
Персонал 2100 человек

Деятельность «Домодедово», администрация аэропорта

Административная деятельность

Услуги

1.  Управляющие компании аэропортов
2.  Аэропорты
3.  Аэропорты национальные, внутренние
4.  Аэропорты международные

Domodedovo Airport

Домодедово аэропорт

  • IATA: DME
  • ICAO: UUDD
  • LID: ДМД
Summary
Airport type Public
Owner Dmitry Kamenshchik
Operator DME Limited
Serves Moscow metropolitan area
Location Domodedovo
Opened 7 April 1962 (61 years ago)
Hub for
  • Red Wings Airlines
  • S7 Airlines
  • Ural Airlines
Focus city for
  • IrAero
  • NordStar
  • Yamal Airlines
Time zone EEST (UTC+03:00)
Elevation AMSL 179 m / 588 ft
Coordinates 55°24′31″N 37°54′22″E / 55.40861°N 37.90611°E
Website domodedovo.ru
Map

UUDD is located in Moscow Oblast

UUDD

UUDD

Location of the airport in Moscow Oblast

UUDD is located in European Russia

UUDD

UUDD

Location of the airport in Russia

UUDD is located in Europe

UUDD

UUDD

Location of the airport in Europe

Runways
Direction Length Surface
m ft
14L/32R 2,370 7,776 Reinforced concrete
14R/32L 3,500 11,483 Cement-concrete
Statistics (2018)
Passengers 29,403,704
Passenger change 16–17 Increase7.6%
Aircraft movements 234,700
Movements change 16–17 Increase4.2%

Sources: Russian Federal Air Transport Agency (see also provisional 2018 statistics)[1]

Domodedovo Airport (Russian: Домодедово аэропорт, IPA: [dəmɐˈdʲɛdəvə]) (IATA: DME, ICAO: UUDD), formally Domodedovo Mikhail Lomonosov International Airport, is an international airport serving Moscow, the capital of Russia. It is located in Domodedovo, Moscow Oblast, 42 kilometres (26 mi) south-southeast from the city centre of Moscow. Domodedovo Airport is one of the four major Moscow airports, one of the largest airports in Russia, and the eighth-busiest airport in Europe. In 2017, it served 30.7 million passengers, an increase of 7.6% compared to 2016,[2] making it the second busiest airport in Russia, after the main primary airport serving Moscow, Sheremetyevo International Airport.

In 2019, following a naming contest and a presidential decree, the airport was renamed after Russian scientist Mikhail Lomonosov.[3]

History[edit]

The airport is named after the town of Domodedovo, on the territory of which it is located.

Survey work on the construction of the new Capital Airport began in 1948, after a decision by the Politburo. It was then described as special «Facility No. 306».

The Domodedovo Airport is on the former territory of a village called Elgazino (Russian: Елгозино). The village’s wrecked wooden houses (Izba) at 55°25′7″N 37°51′53″E / 55.41861°N 37.86472°E and cemetery with 19th century tombstones at 55°25′26″N 37°51′51″E / 55.42389°N 37.86417°E remained in the early 21st century, less than a kilometer west of the runway, almost immediately behind the fences. The first mention of Elgazino dates back to the 16th century. In 1550, Tsar Ivan the Terrible gave his voivode and boyar Ivan Vasilyevich Sheremetyev a smaller estate in the Moscow district with 150 quarters of land. In 1627, the village appears again in the records and appears as a village of Elgozino on a pond with five peasant households, in the parish of the Church of the Resurrection in the village of Kolychevo. According to the results of the General Survey of the 1760s, the village already had 25 households and 218 inhabitants. In the 1950s, just before the village was demolished, it had a population of about 200 people.[4]

In 1951, preparatory work on construction began: cutting firebreaks, and construction of access roads, including roads from Paveletskaya.

A 1954 Resolution of the Council of Ministers of 13 November approved the proposal of the Main Directorate of the Civil Air Fleet under the Council of Ministers of the USSR on the construction of the second airport of the Moscow civil air fleet near the village Elgazin Podolsky (now Domodedovo) Moscow Oblast.

In 1958, a decree of the USSR Council of Ministers enabled completion of construction of the first stage of the airport in 1962.

In 1962, an Order of the Head of Main Directorate of Civil Aviation, issued on 7 April No. 200 («On the organization of the Moscow Domodedovo airport») ordered «organize as part of the Moscow Transport Aviation Management Directorate the new airport, and continue to call it the Moscow Domodedovo Airport». Therefore, 7 April 1962 is considered the official birthday of the airport. By the end of 1962, after the official approbation, the airport began flights by postal and cargo planes.

Domodedovo’s terminal as it appeared in June 1974
Domodedovo in July 2016

Services from Domodedovo began in March 1964 with a flight to Sverdlovsk using a Tupolev 104. The airport, intended to handle the growth of long-distance domestic traffic in the Soviet Union, was officially opened in May 1965. A second runway, parallel to the existing one, entered service eighteen months after the opening of the airport. On 26 December 1975, Domodedovo Airport was selected for the inaugural flight of the Tupolev Tu-144 to Alma Ata.

In 1993–1994, East Line Group, founded by Urals entrepreneurs Anton Bakov and Dmitry Kamenschik,[5] who built capital in the early 1990s by hauling cargo from Asian countries to Russia, invested in several facilities at Domodedovo, including a new customs terminal and catering services.[6] In late 1996, Kamenschik-led East Line Group privatized the terminal facilities of Domodedovo Airport and formed JSC ‘International Airport Domodedovo’ and several other commercial entities controlling the airfield operations at the airport. Since 1998, the runways, air traffic control, and communication facilities have been formally on lease to a subsidiary of East Line Group. Later, in 2005 and 2008, the legality of these deals with East Line Group was contested by the Russian Rosimushchestvo government agency supervising the state property.[7]

East Line’s strategic goal to stabilize the airport’s future and to establish Domodedovo as an important international and multi-modal transportation hub was gradually achieved throughout the 2000s. In the 2000s, East Line Group began to heavily invest in reconstruction and modernization of the outdated airport facilities.

In 2000, as a result of reconstruction, the capacity of the airport complex reached 6,000 passengers per hour: MVL – 2800 passengers per hour, DAL – 3,200 passengers per hour. As a result of this work Domodedovo airport terminal was the first in Russia to successfully pass the certification to ISO 9001:2000.

In 2003, the authoritative British magazine Airline Business recognized the growth in Domodedovo’s passenger traffic as one of the highest among the 150 largest airports in the world. In 2004, the airport was among the hundred leading airports in the world, and by 2005 became the leader in passenger traffic in the Moscow aviation area, a record it held for the next ten years.

By 2009, the terminal floor space was expanded to 135,000 sq. meters (1,453,000 ft2) from 70,000 sq. meters (753,000 ft2) in 2004. The renovated terminal and airport facilities allowed the owners of the airport to attract British Airways, China Eastern Airlines, Lufthansa, Royal Air Maroc, Japan Airlines, Austrian Airlines, and Vietnam Airlines who moved their flights from another major international Moscow airport, Sheremetyevo Airport, to Domodedovo. Domodedovo topped Sheremetyevo Airport in terms of passenger traffic becoming the busiest airport in Russia. By 2010, the traffic at Domodedovo rose to over 22 million passengers per year from 2.8 million in 2000.[8]

Domodedovo is Russia’s first airport to have parallel runways operating simultaneously.[9] Since the air traffic control tower was redeveloped in 2003, Domodedovo can control over seventy takeoffs and landings per hour. By late in the first decade of the 21st century, the airport had five business lounges set up by individual airlines.

Current main building

In 2003, the airport began an expansion program designed to obtain approval for wide-body aircraft operations. The runway, taxiways, and parking areas were enlarged and strengthened. In March 2009, it was announced that the approval had been granted, making Domodedovo Airport the first airport in Russia approved for new large aircraft (NLA) operations such as the Airbus A380. The approval signifies that its operations areas comply with size and strength requirements of ICAO Category F standards.[10] The airport has ILS category III A status.

Domodedovo Airport has been the focus of two terrorist-related incidents. In 2004, Muslim suicide bombers managed to pass airport security, board two passenger planes, and carry out the bombings after departure from Domodedovo. Despite the heightened security measures taken after this incident, another suicide bomber attack occurred on 24 January 2011, when an Islamist militant entered the terminal building and detonated a bomb in the arrival hall. As a result, mandatory screening and pat-down practices have been introduced at the airport terminal entrances.

Domodedovo Airport in 2014

The identity of East Line’s owners controlling the operations at Domodedovo Airport was vague with traces leading to offshore companies.[11] However, in May 2011, Dmitry Kamenschik was disclosed to be the main beneficiary of East Line’s assets.[12] At that time, Domodedovo Airport contemplated an IPO,[13] however these plans were scrapped.[14]

Future development[edit]

As of January 2016, new concourse extensions adjacent to the current terminal building are under construction. The construction is projected to increase the overall size of the passenger terminal to 225,000 m2. The extensions opened in stages in 2012–2014. In May 2015, the new extension of terminal A (the main building) was finished, which contains new offices, an airport lounge and new passport control desks, and its design differs from other terminal parts. All concourses will remain connected and plan to increase the efficiency of the airport operations and passenger connections by using ICAO and IATA transfer technologies. A new parking space was also finished, which can accommodate over 1500 cars.

Terminal 2[edit]

The first stage of Terminal 2 was built as part of the 2018 FIFA World Cup program, for international flights. When completed, the international flights operated at concourse B were all shifted to the new segment, which became the second segment of a new passenger terminal and is twice the size of Terminal 5 at London Heathrow – the equivalent of 61 football fields. An area of 235,000 sq. meters (2,529,000 ft1) (segment T2) was mounted to the left wing of the existing terminal. There are about 100 check-in counters, 40 self check-in kiosks, as well as special jetways for the world’s largest passenger aircraft, Airbus A380. As a result, the total area of the passenger terminal (including the expansion of the current main segment T1) was more than doubled to nearly 500,000 square meters.[15] It was designed by the British company RMJM and uses the under-the-roof concept, which means that passengers from all flights will be serviced within a single terminal. One of Europe’s largest air hubs – Amsterdam Airport Schiphol – operates under this concept.[16] The construction was initially planned to be finished by March 2018, however, due to immediate changes in contractor, the construction was delayed significantly. During 2018, terminal staff worked only in specific arrival and departure zones for football fans, travelling with special fan-centered passports. The terminal was fully completed with all remaining parts left for work, in 2020.[17]

Terminal 3 and Aeroexpress Terminal[edit]

As of September 2022, the part of the airport terminal which is used as the entrance to the Aeroexpress platform is under reconstruction; the old platform is being demolished and shifted into the new one, with a temporary terminal which will operate during the reconstruction process. This is being done to connect two parking sectors on the right side of the railway line; to construct a new bigger terminal; and to form another exit, direct from the baggage claim at domestic arrivals. Moreover, the path to the Aeroexpress platform is planned to be placed underground. This will help form the new Terminal 3, construction of which began in 2018, after finishing the construction of Terminal 2. The Aeroexpress Terminal was planned to be completed by the first quarter of 2018.[needs update] According to the schedule, T-3 is planned to be bigger than T-2.[18]

Airport facilities[edit]

Terminals[edit]

Terminal interior

Domodedovo Airport has one terminal building comprising two separate concourses for domestic (and some former Soviet republic countries) and international flights. It has 22 jetways altogether. When Terminal 2 is completed, the number of jet bridges will rise to 33.

Hotel[edit]

In September 2017, a new hotel was opened inside the airport terminal («Aerotel Express»). This allows passengers transiting through Moscow to stay at a hotel without exiting the terminal (previously transit passengers had to leave the terminal and use a shuttle van to access the nearest hotel). This was the first hotel inside an airport terminal in Russia.[19][20]

Lounges[edit]

There are several lounge facilities at the airport like the British Airways Navigator Club Lounge, the Austrian Airlines Business Class Lounge, the Swiss Airlines Business Class Lounge, the S7 Business Class Lounge, the Priority Pass Business Lounge and several more. Most of the Lounges can also be accessed with a Star Alliance Gold Member Card (or higher) or a Oneworld Emerald Card (or higher).

In December 2019, the OneWorld Alliance confirmed their plans of opening their first branded lounge relating to their 20th anniversary at Moscow’s Domodedovo International Airport. Further details on the lounge and its opening date will be announced in 2020.[21]

Airlines and destinations[edit]

Passenger[edit]

In response to Russia’s invasion of Ukraine in February 2022, many countries have moved to ban Russian airlines from their air space and many countries ban airlines from flying in and out of Russian airspace. Other airlines from the European Union, North America, the United Kingdom, Switzerland, Norway, Iceland, South Korea, Japan, Hong Kong, Taiwan and Singapore have indefinitely suspended their services to Domodedovo.

The following airlines operate regular scheduled and charter services to and from Domodedovo:[22]

Airlines Destinations
Air Arabia Abu Dhabi,[23] Sharjah
Avia Traffic Company Bishkek, Osh
Azerbaijan Airlines Baku
Belavia Minsk
Corendon Airlines Seasonal charter: Antalya, Bodrum, Dalaman
Egyptair Cairo,[24] Hurghada,[25] Sharm El Sheikh[25]
El Al Tel Aviv
Emirates Dubai–International
Ethiopian Airlines Addis Ababa[26]
Fly Arna Yerevan[27]
FlyOne Yerevan
Gulf Air Bahrain
IrAero Antalya, Baku, Ganja, Istanbul-International, Kyzyl, Lankaran
Seasonal: Adana
Izhavia Izhevsk, Makhachkala
Jazeera Airways Kuwait City[28]
NordStar Krasnoyarsk, Kurgan, Makhachkala, Mineralnye Vody, Norilsk, Saint Petersburg, Sochi
Panorama Airways Namangan, Samarqand
Red Wings Airlines Antalya, Barnaul, Istanbul-International, Kutaisi, Tashkent, Tel Aviv, Sochi, Ufa, Yekaterinburg,[29] Yerevan
Royal Air Maroc Casablanca[30]
S7 Airlines[31] Abakan, Antalya,[32] Arkhangelsk–Vaskovo (ends 30 November 2023),[33] Ashgabat,[34] Astrakhan, Barnaul, Blagoveshchensk,[35] Bratsk, Chelyabinsk, Chita, Gorno-Altaysk, Grozny, Irkutsk, Istanbul-International, Kaliningrad, Kazan, Kemerovo, Khujand, Krasnoyarsk–International, Makhachkala, Minsk, Mirny, Murmansk,[36] Nadym, Neryungri, Nizhny Novgorod, Norilsk, Novokuznetsk, Novosibirsk, Novy Urengoy, Omsk, Osh, Penza, Perm, Saint Petersburg, Salekhard, Samara, Saratov, Sochi, Tomsk, Ufa, Ulan-Ude, Urgench, Vladikavkaz, Volgograd, Yakutsk
Seasonal: Apatity/Kirovsk
Severstal Air Company Cherepovets, Petrozavodsk
Somon Air Dushanbe, Khujand, Kulob
Turkish Airlines Seasonal: Antalya[37]
Turkmenistan Airlines Ashgabat (suspended)[38]
Ural Airlines Barnaul, Bishkek, Blagoveshchensk,[39] Chita, Dushanbe, Grozny, Irkutsk, Issyk-Kul, Kaliningrad,[39] Kazan, Khujand, Kulob, Makhachkala, Mineralnye Vody, Minsk, Novosibirsk, Omsk, Osh, Saint Petersburg,[39] Vladikavkaz, Yekaterinburg, Yerevan
Seasonal: Gorno-Altaysk, Ulan-Ude
Utair Novy Urengoy
UVT Aero Bugulma, Tobolsk
Uzbekistan Airways Bukhara (ends 30 September 2023),[40] Fergana (ends 30 September 2023),[40] Namangan (ends 30 September 2023),[40] Nukus (ends 30 September 2023),[40] Qarshi (ends 30 September 2023),[40] Samarqand (ends 30 September 2023),[40] Tashkent, Termez (ends 30 September 2023),[40] Urgench (ends 30 September 2023)[40]
Yamal Airlines Antalya, Nadym, Namangan, Novy Urengoy, Noyabrsk, Salekhard, Samarqand

Cargo[edit]

Airlines Destinations
AirBridgeCargo[citation needed] Beijing–Capital, Chengdu–Shuangliu, Hong Kong (suspended), Krasnoyarsk–Yemelyanovo, Saint Petersburg, Seoul–Incheon, Shanghai–Pudong, Tokyo–Narita (suspended), Yekaterinburg, Zhengzhou (suspended) [41]
Emirates SkyCargo[42] Dubai–Al Maktoum
Etihad Cargo[43] Abu Dhabi
Suparna Airlines Cargo[44] Brussels, Nanjing, Zhengzhou
Turkmenistan Airlines[45] Türkmenabat

Statistics[edit]

Annual traffic[edit]

Annual Passenger Traffic[46]

Year Passengers % Change
2010 22,254,529 Steady
2011 25,701,610 Increase 15.5%
2012 28,000,000 Increase 9%
2013 30,760,000 Increase 10%
2014 33,039,531 Increase 7.5%
2015 30,504,515 Decrease -7.7%
2016 28,366,800 Decrease -7%
2017 30,700,000 Increase 7.6%
2018 29,400,000 Decrease -4.3%
2019 28,252,337 Decrease -4.1%
2020 16,389,427 Decrease -42%
2021 25,065,087 Increase 52.9%
2022 21,200,000 Decrease -15%

Other facilities[edit]

  • Russian Sky Airlines had its head office on the airport property.[47]
  • Transaero had its head office at Domodedovo Airport.[48]
  • When Domodedovo Airlines existed, its head office was on the airport property.[49]

Ground transportation[edit]

Rail[edit]

  • v
  • t
  • e

Moscow Aeroexpress

Legend

Vnukovo Airport [ru]

Aeroport [ru]

Moscow Kiyevskaya

Transfer for #3 Arbatsko-Pokrovskaya line at Kiyevskaya Transfer for #4 Filyovskaya line at KiyevskayaTransfer for #4A Filyovskaya line at Kiyevskaya Transfer for #5 Koltsevaya line at Kiyevskaya

overlaps #D1 Line D1 (Moscow Central Diameters) to Odintsovo (11 stops)

Moscow Belorusskaya

Transfer for #2 Zamoskvoretskaya line at Belorusskaya Transfer for #5 Koltsevaya line at Belorusskaya

Moscow Savyolovskaya

Transfer for #9 Serpukhovsko-Timiryazevskaya line at Savyolovskaya Transfer for #11 Bolshaya Koltsevaya line at SavyolovskayaTransfer for #11A Bolshaya Koltsevaya line at Savyolovskaya

Okruzhnaya

Transfer for #10 Lyublinsko-Dmitrovskaya line at Okruzhnaya Transfer for #14 Moscow Central Circle at Okruzhnaya

Aeroport Sheremetyevo

#D1 Line D1 (Moscow Central Diameters) to Lobnya

Moscow Kalanchyovskaya

Transfer for #D2 Line D2 (Moscow Central Diameters) at Kalanchyovskaya Transfer for #1 Sokolnicheskaya line at Komsomolskaya Transfer for #5 Koltsevaya line at Komsomolcheskaya

Moscow Kurskaya

Transfer for #D2 Line D2 (Moscow Central Diameters) at Moscow Kursky Transfer for #3 Arbatsko-Pokrovskaya line at Kurskaya Transfer for #5 Koltsevaya line at Kurskaya Transfer for #10 Lyublinsko-Dmitrovskaya line at Chkalovskaya

Moscow Paveletskaya

Transfer for #2 Zamoskvoretskaya line at Paveletskaya Transfer for #5 Koltsevaya line at Paveletskaya

Verkhnie Kotly

Transfer for #14 Moscow Central Circle at Verkhnie Kotly Ground transferTransfer for #9 Serpukhovsko-Timiryazevskaya line at Nagatinskaya

Aeroport Domodedovo [ru]

The airport has a railway station with service to the Paveletsky Rail Terminal in central Moscow. The rail connection, which was completed in 2002, provides Aeroexpress trains (takes 45 min; coach class costs 470 rubles, business class costs 1,000 rubles), with two stops at Paveletsky Rail Terminal and Verkhnie Kotly railway station.
Regular suburban commuter trains in the Paveletsky suburban railway line take 65 to 70 min and cost 99 rubles, but are infrequent during the day.

Bus[edit]

Connection to Moscow is served by bus 308 (ample luggage room) and commercial marshrutka minivans (more frequent departures): to Domodedovskaya of Moscow Metro Zamoskvoretskaya Line (#2). The fare is 150 rubles (eq. to 2 US$), travel time around 45 minutes.

Local buses 11, 26, 30 link to nearby towns and connect to the railway station in the Paveletsky suburban railway line at Domodedovo municipality.

Bus 999 is South-East bound and connects the airport to Bronnitsy, Kolomna and Ryazan.

Road[edit]

The airport has several long and short term parking lots. The terminal itself is accessed from the junction of Moscow Ring Road and Kashirskoye Highway via a designated 22 kilometer (14 mi) four-lane freeway. Licensed taxi, limo services, and car rental (Hertz, Avis, and Sixt) providers are available at the counters of the arrival hall. Uber, Gett, Yandex.Taxi offer flat-rate trips to anywhere in Moscow, booked via mobile app.

Accidents and incidents[edit]

  • On 5 December 1999, a cargo variant of the Ilyushin Il-114 crashed during a test flight at Domodedovo, killing five and injuring two.[50]
  • On 24 August 2004, Volga-AviaExpress Flight 1353, and Siberia Airlines Flight 1047 were simultaneously bombed, killing 44 on the first, and 46 on the latter, for a total of 90 people killed in total.
  • On 22 March 2010, a Tu-204 operating Aviastar-TU Flight 1906, a ferry flight without passengers and with 8 crew from Hurghada, Egypt, crashed in a forest 2 kilometers (1.2 mi) away from the airport while trying to land in fog. There were no fatalities and the crew escaped the crashed aircraft on their own, but four of them were seriously injured.[51]
  • On 4 December 2010, South East Airlines Flight 372 made an emergency landing at Domodedovo, killing two people and injuring 56.[52]
  • On 24 January 2011, the Domodedovo International Airport was subject to a suicide bombing which killed 37 people and injured 173. A Chechen jihadist group, the Caucasus Emirate was found to be responsible.
  • On 11 February 2018, Saratov Airlines Flight 703, an Antonov 148 crashed shortly after takeoff killing all 71 people on board.

See also[edit]

  • List of the busiest airports in Russia
  • List of the busiest airports in Europe
  • List of the busiest airports in the former USSR

References[edit]

Citations[edit]

  1. ^ Объемы перевозок через аэропорты России [Transportation volumes at Russian airports]. www.favt.ru (in Russian). Federal Air Transport Agency. Retrieved 23 October 2018.
  2. ^ «Year to date Passenger Traffic». Domodedovo airport. 19 January 2018.
  3. ^ Zubacheva, Ksenia (3 June 2019). «What are the ‘major’ changes at Russian airports – and should you be worried?». kbth.com. Retrieved 20 July 2019.
  4. ^ Деревня на месте аэропорта Домодедово, 25 October 2017
  5. ^ (in Russian) Ветеран обороны Домодедово – «Коммерсантъ», 7.10.2013
  6. ^ «Домодедово», откройся! (in Russian). Vedomosti. 10 May 2011. Retrieved 15 November 2011.
  7. ^ Росимущество вышло на аренду (in Russian). Kommersant. 7 April 2008. Retrieved 15 November 2011.
  8. ^ Московский аэропорт Домодедово провел интерлайн-конференцию «DME Connections 2011» (in Russian). Domodedovo Airport. Press release. 10 November 2011. Retrieved 15 November 2011.
  9. ^ «Simultaneous parallel departures for the first time ever in Russia». Archived from the original on 30 September 2011.
  10. ^ Heavy Metal, Aviation Week & Space Technology, 70, 10 (9 March 2009), p. 14
  11. ^ Генеральной прокуратурой Российской Федерации по поручению Президента Российской Федерации проведена проверка организаций, занимающихся аэропортовой деятельностью в «Домодедово» (in Russian). Office of the Prosecutor General of Russian Federation. 30 April 2011. Retrieved 15 November 2011.
  12. ^ «Домодедово» раскрыл тайну собственника (in Russian). Kommersant. 18 May 2011. Retrieved 15 November 2011.
  13. ^ «Domodedovo: storms clouds at bay». Financial Times. 23 May 2011.
  14. ^ «Domodedovo: Another Russian IPO kicks the bucket». Financial Times. 30 May 2011.
  15. ^ «Росавиация начала строить новую полосу в «Домодедово»«. Vedomosti. 14 August 2011. Retrieved 25 March 2016.
  16. ^ *Renovations of Moscow airports, Russia Beyond the Headlines
  17. ^ «В Домодедово не построят к ЧМ-2018 часть аэродромной зоны у терминала T2». interfax.ru. 20 March 2018.
  18. ^ Аэропорт Домодедово продолжит расширяться. domodedovod.ru (in Russian). 1 February 2017. Retrieved 1 February 2017.
  19. ^ ««Аэротель Экспресс» открылся в аэропорту «Домодедово». 35 номеров и гибкие тарифы для пассажиров и гостей аэровокзала». Hotelier.pro. 28 September 2017. Retrieved 28 September 2017.
  20. ^ ««Аэротель Экспресс» открыт в пассажирском терминале Домодедово». Domodedovod.ru. 22 September 2017. Retrieved 22 September 2017.
  21. ^ «Oneworld to open branded lounge at Moscow Domodedovo».
  22. ^ Moscow Domodedovo Airport Archived 14 December 2015 at the Wayback Machine
  23. ^ «AIR ARABIA ABU DHABI ADDS MOSCOW SERVICE FROM NOV 2022». Aeroroutes. Retrieved 27 September 2022.
  24. ^ Liu, Jim (22 March 2018). «EGYPTAIR resumes Moscow service from April 2018». Routesonline. Retrieved 22 March 2018.
  25. ^ a b «Туроператор Coral Travel открыл продажу туров в Египет с перелетом на Egypt Air».
  26. ^ «Ethiopian Airlines NW23 Moscow Service Increases». AeroRoutes. 14 August 2023. Retrieved 14 August 2023.
  27. ^ «Fly Arna launches direct flights to Moscow».
  28. ^ «JAZEERA AIRWAYS NETWORK EXPANSION FROM LATE-DEC 2022». Aeroroutes. 29 November 2022. Retrieved 30 November 2022.
  29. ^ «Red Wings возобновит полеты из Москвы в Екатеринбург, остановленные в 2021 году». Interfax-Tourism (in Russian). 2 August 2023. Retrieved 3 August 2023.
  30. ^ Liu, Jim (10 November 2017). «Royal Air Maroc Moscow service changes from March 2018». Routesonline. Retrieved 10 November 2017.
  31. ^ «Timetable». S7.ru.
  32. ^ «Rus hava yolu S7’den Antalya atağı» (in Turkish). www.airporthaber.com. 6 September 2022. Retrieved 6 September 2022.
  33. ^ «S7 Airlines запускает рейсы между Архангельском и Москвой». Travel.ru (in Russian). 4 April 2023. Retrieved 24 August 2023.
  34. ^ «S7 Airlines Flight S73236 (SBI3236)–Ashgabat (ASB) to Moscow (DME)-3 May 2023». FlightAware.
  35. ^ Liu, Jim (23 April 2019). «S7 Airlines schedules new domestic routes in S19». Routesonline. Retrieved 23 April 2019.
  36. ^ Liu, Jim (13 July 2017). «S7 Airlines adds Moscow – Murmansk service from Aug 2017». Routesonline. Retrieved 15 July 2017.
  37. ^ «Turkish Airlines Aug – Oct 2023 496-Seater 777-300ER Operations». AeroRoutes. 2 August 2023. Retrieved 2 August 2023.
  38. ^ https://simpleflying.com/turkmenistan-airlines-stops-moscow-flights/
  39. ^ a b c Liu, Jim (5 August 2019). «Ural Airlines outlines A320neo service from mid-Aug 2019». Routesonline. Retrieved 5 August 2019.
  40. ^ a b c d e f g h «Uzbekistan Airways Moscow Service Changes From Oct 2023». Aeroroutes. Retrieved 22 September 2023.
  41. ^ aircargonews.net — VDG confirms suspension of AirBridgeCargo and Atran operations 21 March 2022
  42. ^ skycargo.com — Network retrieved 2 July 2022
  43. ^ etihadcargo.com — Network retrieved 2 July 2022
  44. ^ aircargonews.net 2 April 2022
  45. ^ «Авиакомпания «Туркменистан» запускает регулярные грузовые рейсы в Москву | Экономика». 8 June 2023.
  46. ^ DME. «Moscow Domodedovo airport – News». www.dme.ru. Archived from the original on 2 August 2018. Retrieved 2 August 2018.
  47. ^ «World Airline Directory.» Flight International. 23–29 March 2004. 66. «East Line Airlines Domodedovo Airport, Domodedovsky district, Moscow»
  48. ^ Contact us. Transaero Airlines. Retrieved on 11 November. «JSC «Transaero Airlines», Domodedovo airport, Domodedovskiy District, Moscow region, 142015, Russia» – «Связь с нами.» – Address in Russian: «142015, Россия, Московская область, Домодедовский район, аэропорт «Домодедово», ОАО «АК «Трансаэро»»
  49. ^ «Domodedovo Airlines homepage». Archived from the original on 17 April 2004. Retrieved 6 November 2010. «145015, Moscow region, Domodedovo district, airport Domodedovo, Joint Stock Company Domodedovo Airlines» (in Russian). Archived from the original on 5 April 2004.
  50. ^ «Aircraft Accident Ilyushin 114T UK-91004». Aviation Safety Network.
  51. ^ «Russian plane crash lands in forest near Moscow». BBC News. 22 March 2010. Retrieved 2 December 2010.
  52. ^ «Two killed as plane makes emergency landing in Russia». AFP. 4 December 2010. Archived from the original on 29 January 2014. Retrieved 17 March 2015.

External links[edit]

Media related to Domodedovo International Airport at Wikimedia Commons

  • Domodedovo International Airport Homepage (in English and Russian)
  • Official account on Facebook
  • Official account on Instagram
  • Aeroexpress service (in English and Russian)
  • How to get to/from airport by Aeroexpress train
  • Current weather for UUDD at NOAA/NWS
  • Accident history for DME at Aviation Safety Network

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Конвалис 300 инструкция по применению что лечит капсулы взрослым
  • Практическое руководство аборигена
  • Циклоспорин для кошек инструкция по применению
  • Анантавати инструкция по применению цена отзывы аналоги
  • Как разбирать пластиковые окна видео инструкция